Pred Vianocami väčšina firiem zháňa, vyberá a objednáva darčeky pre klientov, obchodných partnerov, zamestnancov, skrátka pre každého, kto si zaslúži pozornosť za celoročnú prácu či spoluprácu. Tento čas pokoja a lásky nevládne len v domácnostiach a nákupákoch, ako by ste si mohli chybne myslieť, ale aj vo firmách a kanceláriách manažérov.

 

Najväčší chaos vzniká okolo diárov, lebo tie treba objednať v naozaj dostatočnom predstihuObjednať častokrát neznamená vyhrabať číslo z minulého roka, poslať logo a počkať si na vizualizáciu a cenovú ponuku. V branduchtivých spoločnostiach je to proces, ktorý sa začína „ešte mám dobrý čas” – zliepaním kontentu a o pár mesiacov sa končí megastresom a výhražnými mailami a telefonátmi z tlačiarne, kam bola poslaná záväzná objednávka.

Čo teda treba na to, aby ste aspoň začiatkom decembra mali naskladnenú kopu diárov a rozdali ich ideálne ešte pred začatím nového roku? /Alebo – ako to v ideálnom prípade robíme my./

1.1/2 septembra: ujasniť si obsah a začať na ňom intenzívne pracovať s deadlinom 2.1/2 septembra. Rozhodnúť sa (samozrejme po kalkulácii z tlačiarne), či chcete vyrábať aj celý vnútorný kalendár, ktorý sa dá krásne personalizovať a obohatiť o veľa motivačných prvkov a priestoru na skice a poznámky, alebo vám v rámci rozpočtu a času stačia brandované len prípadné dvojstrany a obálka s predsádkami. Treba mylieť na to, že tematickou dvojstranou sú v prípade, že nevyrábate aj vnútorný kalendár, vlastne štyri strany, na ktoré musíte vytvoriť kontent – keď ste si teda vybrali šitú väzbu. Z rôznych typov väzieb a obálok si vyberte už pri úvodnej kalkulácii tlačiarne. Ideálne aj papier, aby vám to v polovici Q4 nenabúralo rozpočet. Užitočné sú aj mapy, prevodové tabuľky a pod., ale otázkou je – pre koho (cieľovka vášho diára).

2.1/2 septembra: dať navrhnúť grafiku. Začnite obálkou. Nezabudnite, že v rámci podkladov treba poslať logo v krivkách v CMYKu a logo manuál alebo dizajn manuál, ktorý obsahuje vašu typografiu a korporátne farby. Toto je krok, ktorý môžete zveriť len skúsenému grafikovi, štúdiu alebo agentúre. Nemáte totiž toľko času, aby ste si mohli dovoliť testovať model „páči sa mi / nepáči sa mi” – dá sa to v júli, teraz je už na to fakt neskoro. Tlačiareň vás totiž na konci novembra, keď to celé a s chybami konečne dolepíte, s veľapercentným storno poplatkom pošle do diárového pekla.

Môžete si tiež vybrať z predvolených dizajnov, ktoré (jeden ako druhý) ponúkajú tlačiarne. Čo do kreativity ale nič nečakajte, pretože nič nedostanete.

 

 

V tomto období dolaďujete obsah a plánujete umiestňovanie obrazového materiálu, ktorý zadávate na nafotenie a ilustrovanie. Samozrejme tento management vám dokážeme zabezpečiť my s tým, že vy budete len pripomienkovať.

1.1/2 októbra: V tomto období už máte hotový obsah s nakresleným „zrkadlom” strán podľa vašej predstavy, prípadne nástrel od agentúry. Text nezabudnite poslať na jazykovú korektúru. V prípade viacjazyčnej mutácie na preklad s jazykovou korektúrou. A turbo, lebo niekto to musí zalomiť a dorobiť k tomu grafiku. Keď nemáte črevo alebo finálne texty, ale len témy alebo nepublikovateľné útržky, treba absolvovať zopár briefov: buď s copywriterom, ktorý vám ten bordel dá doporiadku, alebo sagentúrou, ktorá vám robí grafiku. My vieme napríklad pripraviť kontent aj grafiku a sme takí super, že to vieme dodať aj vytlačené.

2.1/2 októbra: Tlač obálky, posledné úpravy vnútra pred tlačou, tlač celého diára. Tlačí sa na papier a každý chce vedieť, do akého papiera tlačí. Peniaze. Čiže najprv si odsúhlasíme vzorky. Papier je dôležitý a treba naň myslieť už pri úvodnej kalkukácii, pretože ju verte-neverte nakoniec ovplyvní a vy budete kukať ako kindersuprajs. Obálka je to, čo váš – inak nepredajný – diár (pretože ho rozdávate) predá. Preto si nechajte dobre prejsť mozgovými bunkami, čo bude nosným komunikačným prvkom a komu je primárne váš diár určený. Materiál na obláku – tvrdý, mäkký, laminovaný, s parciálnym lakom, kožený, s hĺbkotlačkou – hrajte sa v tlačiarni, radi vám ukážu vzorky. Keď to nerobíte prvýkrát, vypýtajte si k tomu kávu, je to nuda po 6 rokoch, lebo nikto nič nové zatiaľ nevymyslel. Fasa nápad, ktorý sa mi vryl do pamäte, je lego obálka s lego bodmi, s ktorými sa môže majiteľ tvorivo „hrať”.

 

 

Mali sme možnosť pripravovať diár Dominiky Cibulkovej vrátane vnútorného kalendára s imidžovými dvojstranami a je to naozaj časovo náročné. Veľmi efektné a unikátne, ale netreba výrobu grafiky ani celkového kontentu podceňovať a je potrebné myslieť aj na jazykovú korektúru. Ak si doprajete dostatočný čas na prípravu, vaše dielo bude dokonalé a bude niekoho tešiť celý rok.